Koľko rokov majú vaše pneumatiky?

V posledných rokoch sa otvorila nová téma v oblasti posudzovania pneumatík vozidiel. Doteraz sa prihliadalo len na stav a výšku dezénu pneumatík, ale čoraz častejšie sa zákazníci pýtajú na vek pneumatík.

Výrobca pneumatík Goodyear prostredníctvom spoločnosti Ipsos Tambor  zisťoval, prečo si zákazníci – aktívni vodiči vo veku 18 až 65 rokov na Slovensku (518 respondentov), Česku (505 respondentov) a Maďarsku (520 respondentov) kupujú nové pneumatiky. Približne 70% respondentov ako dôvod kúpy označilo opotrebovania dezénu pneumatiky. Len 23% slovenských, 24% českých a 27% maďarských zákazníkov kupovalo pneumatiky kvôli ich veku. Často sa vodiči domnievajú, že keď si v obchode alebo online kúpia „nové“ pneumatiky, sú skutočne vyrobené len pár dní pred kúpou. Rovnako panujú medzi motoristickou verejnosťou nesprávne názory, že pneumatika vyrobená pred dvoma rokmi je už stará a má iné vlastnosti ako vyrobená v danom roku.

Problematika veku a stavu pneumatiky je závislá od viacerých faktorov. V EU neexistuje jednotné nariadenie, kedy je možné považovať pneumatiku za novú. Existuje norma BS AU 50 platná vo Veľkej Británii, ktorá považuje pneumatiky za nové ak boli vyrobené maximálne 6 rokov pred predajom. Nemecká asociácia gumárenského priemyslu prezentuje názor, že pneumatiku je možné považovať za novú, ak bola vyrobená maximálne 5 rokov pred predajom. Najdôležitejšie je však skladovanie nových pneumatík, ich ochrana pred vysokými teplotami, veľkým výkyvom teplôt, vlhkosťou, ozónom, UV žiarením, kontaktom s tukmi, olejom a chemikáliami, ako aj ochrana pred mechanickým poškodením. Ak teda firma skladuje pneumatiky vonku, alebo sú nahádzané na seba, skladujú sa v agresívnom prostredí, životnosť pneumatiky sa výrazne skracuje a materiál pneumatiky stráca svoje mechanické vlastnosti. Prvým indikátorom môže byť zdeformovaná pneumatika, znečistenie alebo popraskanie materiálu bočnice pneumatiky.

Rovnaké zásady skladovania a údržby pneumatík ale platia aj po kúpe, načo vodiči často zabúdajú. Pneumatiky majú pohodené na dvore alebo skleníkoch či na povale, často sa v servisoch váľajú v sklade olejov alebo na znečistenej podlahe dielne. Je preto potrebné potrebné venovať ich skladovaniu pozornosť počas celej životnosti.Pri aplikácii prípravkov na pneumatiky je potrebné primárne použiť prípravky na pneumatiky a dodržať návod výrobcu na aplikáciu. Často je dôležitejšie pre vodičov aby sa pneumatiky leskli a neriešia že sa lesknú vďaka vrstve oleja ktorá ich znehodnocuje. Ani v zime to nemajú pneumatiky ľahké, keď jazdia v zmesi soli a kamienkov zimnej údržby. V takomto prípade by sme sa nemali spoliehať na jarný dážď ktorý ich umyje, ale z času na čas by sme mali zavítať do umyvárky..

Prvé známky starnutia pneumatík sa prejavujú praskaním materiálu, jeho stvrdnutým a zmenou farby. Pneumatika začína byť hlučnejšia a znižuje sa aj jej schopnosť prenášať brzdné sily a smerová stabilita na vozovke. Tieto zmeny vlastností sú ale plynulé a nie skokovité, preto sa vodič vozidla dokáže zmene vlastností pneumatiky prispôsobiť.

Danú problematiku sme konzultovali aj s kolegom, znalcom z odboru doprava cestná Ing. Petrom Ondrášikom, ktorý pracuje ako Customer Service Manager v spoločnosti Continental Matador Rubber s.r.o. v Púchove. Vyjadril sa, že starnutie plášťa namontovaného na vozidle je práve kvôli nesprávnemu skladovaniu a agresívnemu prostrediu v ktorom sa plášť nachádza rýchlejšie, ako pri správnom skladovaní u predajcu. Ak teda máme dve identické pneumatiky 5 rokov staré pričom jedna je 5 rokov správne skladovaná a tá druhá napr. 2 roky už v prevádzke, ich technický stav a mechanické vlastnosti budú odlišné. Ing. Ondrášik konštatoval, že počas jeho praxe od roku 1976 sa nestretol s dopravnou nehodou, kde by bol primárny dôvod kolízie vysoký vek pneumatiky. Uviedo, že vodiči by sa mali zamerať na kontrolu hĺbky dezénu pneumatík vo vzťahu k spôsobu prevádzky vozidla (lokálne cesty, diaľnice, diaľnice bez rýchlostného limitu, vozidlá s právom prednosti jazdy..) a nespoliehať sa len na zákonom predpísanú minimálnu hĺbku 1,6mm pre letné plášte a 4mm pre zimné.

DOT – je označenie dátumu výroby pneumatiky. Je vo formáte štyroch čísel. Prvé dve čísla znamenajú číslo týždňa výroby pneumatiky a druhé dve rok výroby. DOT 1707 teda znamená výrobu v 17.týždni roku 2007.

Zo znaleckej a vodičskej praxe môžeme odporúčať aby ste na vozidle pri vysokom zaťažení a diaľničnej prevádzke nepoužívali pneumatiky staršie ako 8 rokov, pokiaľ boli používané od uvedenia do prevádzky na danom vozidle. Ak si kupujete jazdené pneumatiky „spod ruky“, odporúčame ich prevádzku maximálne 6 rokov. Čo sa týka minimálnej výšky dezénu, je potrebné na túto problematiku prihliadať individuálne podľa miesta a klimatických podmienok prevádzky. V bezpečí budete určite, ak letné pneu vymeníte pri hĺbke dezénu cca 3mm a tie zimné pri hĺbke cca 4mm. Výška dezénu pneumatiky má vply na odvádzanie vody medzi cestou a pneumatikou. Nová pneumatika s dezénom s hĺbkou 8mm dokáže odviesť dvojnásobné množstvo vody ako pneumatika s hĺbkou dezénu cca 1,6mm.

No comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *