Ekonomika „zostaňte doma“ vyvolala prudký nárast dopytu po doručovacích službách a v dôsledku toho mnohé mestá zaznamenali nárast počtu komerčných dodávok na svojich cestách. Úžitkové dodávky alebo ľahké úžitkové vozidlá sú vozidlá určené na prepravu tovaru alebo špeciálneho vybavenia, ktorých celková hmotnosť nepresahuje 3,5 tony. Dodávky sa často používajú na profesionálne účely, pretože ponúkajú flexibilitu nákladu a môžu fungovať bez prísnych právnych požiadaviek na registráciu. Výsledkom je, že ich ekonomická životnosť a celkový počet najazdených kilometrov zvyčajne prevyšujú priemerné osobné autá. Aby sa ušetrili náklady na vývoj a maximalizovali zisky, je v tomto segmente bežnou praxou „odznakové inžinierstvo“, pričom niekoľko výrobcov zdieľa spoločný dizajn.

Bezpečnosť na cestách vo veľkej miere súvisí nie len s výkonom vodiča, ale aj bezpečnostných a asistenčných systémov vozidiel. V posledných rokoch sa najviac pozornosti sústredilo na menšie vozidlá a strednú triedu, ktorá sa predáva najviac. Luxusné limuzíny už dlhodobo výrobcovia vybavujú tým najlepším čo majú v ponuke, či už z oblasti komfortu alebo bezpečnosti. Nie je to tak dávno, keď sa prvé technologické a bezpečnostné inovácie začali objavovať v kategórii menších vozidiel a strednej triedy, no dnes sa tam už udomácnili a berieme to ako bežný štandard.

S väčším počtom dodávok na mestských cestách sa zvyšuje riziko nehôd dodávok. V celej Európe si „biely van man“ vyslúžil povesť pre svoj nízky ohľad na bezpečnosť: porušovanie rýchlostných limitov, nepozorné riadenie a nepoužívanie bezpečnostných pásov. Zatiaľ čo komerčné dodávky nemusia mať nevyhnutne vyššiu mieru nehôd ako iné motorové vozidlá, nehody s dodávkami majú tendenciu byť závažnejšie pre vozidlá ich protivníkov. Podľa Európskej komisie tvoria obete približne 4 percentá z celkového počtu smrteľných alebo ťažko zranených pasažierov vo vozidle. Veľké percento z nich je spôsobené stratou kontroly pri čelných nárazoch a nárazoch zozadu.

Kľúčovými faktormi, ktoré zohrávajú úlohu pri zrážkach úžitkových dodávok, sú ochrana samotnej dodávky pri náraze (vlastná ochrana) a kompatibilita medzi úžitkovými dodávkami a osobnými automobilmi (ochrana partnera); ako aj neadekvátne vybavenie a obmedzený výkon Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), technológie, ktorá v prvom rade dokáže zabrániť nehodám.

Spoločnosť Euro NCAP sa dlhodobo zameriava na testovanie bezpečnosti vozidiel a už niekoľko rokov upozorňuje na úžitkové vozidlá v kategórii N1 do 3,5t, kde sa akosi zabúdalo na implementáciu bezpečnostných prvkov. Komfortná aj bezpečnostná výbava dodávkových vozidiel bola oproti osobným vozidlám alebo nákladným vozidlám kategórie N2 a N3 výrazne obmedzená. Je to paradoxná situácia, lebo podiel dodávkových vozidiel malých prepravných a kuriérskych firiem rok čo rok rastie a tým sa zvyšuje aj riziko ťažkých dopravných nehôd. Pripravuje sa aj nová legislatíva, ktorá by „donútila“ výrobcov, aby už v základnej výbave vybavili svoje dodávkové vozidlá sadou bezpečnostných systémov. V tomto roku spoločnosť Euro NCAP testovala dvanásť dodávok, ktoré predstavujú majoritný podiel komerčných dodávkových vozidiel používaných v Európe. V minuloročnom teste dostalo hodnotenie „neodporúčané“ päť vozidiel a tento rok len jedno, čo naznačuje zmenu prístupu aj zo strany výrobcov vozidiel. Výrobu vozidla Fiat Talento ukončili, Opel Movano je tento rok postavený na novej platforme, Renault Master dostal rýchlostných a asistenčných systémov, ale Nissan Interstar (predtým NV400) stále nedostalo systém AEV- autonómne núdzové brzdenie, preto zostáva aj tento rok v kategórii „neodporúčané“.

Jasným víťazom je vozidlo Fiat Ducato, ktoré si vybojovalo tento rok najlepšie a najvyššie ohodnotenie. Vlani získalo vozidlo Fiat Ducato „bronzové“ ohodnotenie ale tento rok prešlo zásadnými bezpečnostnými úpravami a je vybavené pokročilou sadou senzorov, ktoré ponúkajú autonómne brzdenie (AEB) pri rozpoznaní chodcov a cyklistov. Dané vozidlo svojím bodovým hodnotením 88 bodov v teste preskočilo svoju konkurenciu a získalo „platinové“ ohodnotenie. Je zarážajúce, že jeho súrodenci Peugeot Boxer, Citroën Jumper a Opel Movano nezískali rovnakú modernizáciu bezpečnostnej výbavy ako Fiat Ducato.

Pod článkom si môžete pozrieť výsledky víťaza testu- Fiat Ducato a video z testu. Ostatné videá z testov nájdete v sekcii  Len pre členov/Len pre prihlásených členov našej asociácie. Priebežne budeme túto sekciu Euro NCAP dopĺňať o ďalšie výsledky testov a videá.

Pokiaľ ste ešte tento rok nezaplatili členský príspevok do našej asociácie, môžete tak jednoducho urobiť kliknutím SEM alebo na menu „OBCHOD“ na stránke znalci.sk v pravej hornej časti stránky a budete presmerovaní na eshop našej asociácie.

Vojtech Hóbor, AZCD

Zdroj:Euro NCAP

Testovací protokol vozidla Fiat Ducato

Výsledný protokol a Zhrnutie výsledkov testu dodávkových vozidiel Euro NCAP 2022

Video záznam. z testovania dodávkových vozidiel Euro NCAP 2022

No comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *